بعضی از اوقات در صورتی که ولتاژ هر سل از باتری های لیتیوم پلیمر را به کمتر از ۳ ولت برسانید ممکن است دیگر قادر به شارژ باتری از طریق شارژر لیتیوم پلیمر نباشید . زیرا ممکن است شارژر به شما خطای اینکه ولتاژ هر سل از باتری خیلی کم است را برایتان نمایش دهد . در این مقاله قصد داریم روش حل مشکل شارژ نشدن باتری لیتیوم پلیمر به دلیل خالی شدن بیش از اندازه را خدمت دوستان و کاربران عزیز سایت اهواز هابی رباتیک آموزش دهیم


قبل از شروع آموزش توجه نمایید که ولتاژ فول شارژ در هر سل باتری لیتیوم پلیمر 4.2 ولت است و همچنین ولتاژ تخلیه دیس شارژ در باتری لیتیوم پلیمر برای هر سل مقدار 3.7 ولت تعیین شده است .پس فراموش نکنید هیچ وقت ولتاژ باتری های لیتیوم پلیمر را نباید به بیش از 4.2 ولت یا کمتر از 3.7 ولت برسانید تا بتوانید از حداکثر عمر مفید این باتری ها استفاده کنید.همچنین به یاد داشته باشید بالاتر رفتن ولتاژ از این حد گفته شده باعث داغ شدن و انفجار باتری خواهد شد.

حال ممکن است در بعضی مواقع مثلا کوادکوپتر یا رادیو کنترلی که دارای باتری لیتیوم پلیمری است را فراموش کردید خاموش کنید و باعث شده باتری های کوادکوپتر یا رادیو کنترل به صورت کامل تخلیه شده و هم اکنون مثلا ولتاژ آن  باتری سه سل به ۱٫۹ ولت رسیده است (یعنی ولتاژ هر سل حدودا ۰٫۶۳ ولت) در صورتیکه ولتاژ تخلیه یک باتری 3 سل حدود 11.1 ولت میباشد و وقتی فول شارژ باشد ولتاژ 12.6 ولت خواهد داشت.در این حالت در موقع شارژ کردن باتری با پیام اخطار و ارور شارژر مواجه خواهید شد


روش حل مشکل شارژ نشدن باتری لیتیوم پلیمر به دلیل تخلیه بیش از اندازه


خوب همانطور که گفته شد در این حالت اگر بخواهید از طریق شارژر باتری لیتیوم پلیمر و در حالت مد شارژ لیتیوم پلیمر باتری را شارژ نمایید مطمعنا با خطای ولتاژ مواجه خواهید شد

راه حل این مشکل استفاده از شارژرهای همه کاره و یا شارژر باتری های NI-MH می باشد . در صورتی که از طریق این مد و با جریان شارژ خیلی کم مثلا ۰٫۱ آمپر بتوانید ولتاژ هر سل از باتری را به 3.5 الی 3.7 ولت(بستگی به مدل شارژر دارد) برسانید باتری شما مجددا قابل شارژ با شارژر های لیتیوم پلیمر خواهد بود .


پس شما برای حل این مشکل حتما باید یک شارژر باتری NI-MH داشته باشد و کابل اصلی باتری را به شارژر وصل نمایید(احتیاجی به وصل کردن رشته کابلهای بالانسر باتری ندارد) و در قسمت ولتاژ باتری برای باتری  های مثلا تک سل ولتاژ 3.7 و برای باتری دو سل ولتاژ 7.4  و الی آخر انتخاب نمایید.چنانچه شارژر شما مود تغییر ولتاژ نداشت از روی صفحه نمایشگر باید ولتاژ را کنترل نمایید 


در قدم بعدی مقدار جریان شارژ را هم در کمترین حد خود قرار دهید .به عنوان مثال ۰٫۱ یا ۰٫۲ آمپر و سپس دکمه استارت شارژ را بزنید تا با شروع شارژ شدن باتری لیتیوم پلیمر شما روی صفحه مقدار ولتاژ را بتوانید کنترل نمایید. از باتری در این حالت چشم بر ندارید و دمای آن را با دست کنترل کنید. اگر به دلیل خرابی باتری لیتیوم پلیمر دمای باتری بالا رفت و گرم شد سریعا عملیات شارژ باتری را قطع نمایید چون احتمال آتش گرفتن و انفجار باتری وجود دارد


معمولا بعد از سپری شدن حدود 2 الی 10 دقیقه که ولتاژ باتری به حد نرمال رسید می توانید باتری را از شارژر NI-MH قطع نمایید و آن را با شارژر لیتیوم پلیمر شارژ کنید در صورتی که ولتاژ هر سل از باتری به 3.5 تا 3.7 ولت نرسیده بود و شارژر لیتیوم پلیمر باتری را شناسایی نمی کرد دوباره مراحل فوق را تکرار کنید یا اگر باتری شما آمپر بالاست و احساس کردید شارژر قدرت کافی برای شارژ باتری شما را ندارد کمی مقدار جریان شارژر را بالاتر ببرید مثلا از روی 0.2 آمپر بروی 0.4 آمپر قرارداده و دوباره عملیات شارژ را استارت کنید و همچنان دما و ولتاژ آن را به دقت زیر نظر داشته باشید .


در صورتی که ولتاژ سل ها افزایش پیدا کرد دیگر مشکلی بابت شارژ نخواهید داشت و باز هم این نکته را مد نظر داشته باشید که تخلیه یا شارژ بیش از اندازه باتری های لیتیوم پلیمر آسیب جدی به باتری و همچنین طول عمر آن وارد می کند و استفاده از این باتری بسیار خطرناک خواهد بود 


مطلب آخر اینکه در صورتی هم که ولتاژ باتریتان با تکرار مراحل فوق افزایش پیدا نکرد نشان دهنده این است که این باتری دیگر قابل درست شدن نیست . بنابراین بهتر است که سل معیوب را از باتری جدا نمایید و آن را چند روز در آب نمک قرار داده و پس از چند روز آن را در یک محیط کاملا بی آب و علف خاک نمایید چون محتویات داخل باتری های لیتیوم پلیمر بسیار سمی و خطرناک میباشد